280                MEMOIRES DE PIERRE DE LESTOILE.
devant ses yeux ; et que tout le remede estoit en la paix, laquelle il estoit chargé de la part de la compagnie lui demander, et le supplier bien humblement la leur vou­loir donner. Auquel le duc de Maienne ne respondit quasi rien, voulant seulement, sans frapper coup et sans se, descouvrir plus avant, rendre vains leurs con­seils et assemblées. Ce qu'il fist..
Ce jour, furent vérifiées en la cour les facultés du nouveau légat, cardinal de Plaisance (0, envoyé ici par le Pape pour entretenir tousjours les affaires à la devotion du Saint Siege et establissement de l'Espagnol. U .estoit fils d'un vendeur de saucissons de Plaisance, avoit peu ou point de savoir, mais d'esprit et de juge-. ment beaucoup : au surplus, grand homme d'Estat et bon serviteur de son maistre. Ne disnoit point, mais souppoit bien; et aprés avoir souppé (qui estoit ordi­nairement à quatre heures) se faisoit sangler comme les mulets, pour aider à la digestion. Huict heures es­tant sonnées, on le venoit dessanglep et mettre au lit], où M. Laze s'esgaiioit et baudouinoit tout à son aise, jusques à ce que le sommeil leprist. Estant esveillé (qui estoit toujours fort matin), se mettoit à la besongné, escri-vant force lettres, et faisant depesches de tous les costés.
Le vendredi trentieme dudit mois d'octobre, le duc de Maienne vinst à la cour de parlement, où d'Orleans, advocat du Roy, triompha de harauguer, et parla libre­ment contre les Seize, qu'il appela gens de neant; et cependant si oultrecuidés et impudens., qu'ils s'estoient voulu depuis un peu se mesler de disposer de l'Estat et couronne, et la mettre sur la teste d'un Hespagnol,
(0 Cardinal de Plaisance : Philippe de Sega, évéque de Placentia en Espagne, et non de Plaisance en Italie.
Digitized by